Trwająca od września 2014 r. budowa wiaduktu nad Centralną Magistralą Kolejową we Włoszczowej idzie pełną parą. Na projekcie przeprowadzone zostały prace związane z montażem konstrukcji stalowej ustroju nośnego. Inwestycję o wartości ponad 5,5 mln zł netto realizuje Skanska na zlecenie PKP PLK S.A. Obiekt ma być gotowy w połowie przyszłego roku.
Roboty, jakie w ramach kontraktu wykonuje Skanska obejmują budowę dwupoziomowego skrzyżowania nad dwutorową, zelektryfikowaną linią kolejową nr 4 E-65, na jej 147 kilometrze. Linia kolejowa nr 4 zwana Centralną Magistralą Kolejową, to linia dużych prędkości. Łączy Grodzisk Mazowiecki z Zawierciem. Od listopada 2013 r. na CMK trwają testy pierwszego w Polsce pociągu Pendolino, który za Włoszczową będzie rozpędzał się do 200 km/h. Likwidacja przejazdu i zastąpienie go wiaduktem jest warunkiem koniecznym, aby Pendolino mogło osiągać prędkość 200 km/h w jego obrębie.
Dodatkowo Skanska zbuduje odcinek drogi gminnej nr 004420 o długości 0.602 km, drogi dojazdowe o łącznej długości 424,04 m, zjazdy publiczne i gospodarcze z nowo powstałych dróg, urządzenia organizacji i bezpieczeństwa ruchu tj. bariery ochronne i oznakowanie oraz przebuduje rowowy.
Rośnie wiadukt nad trasą dla Pendolino
Wiadukt nad linią CMK nabiera kształtów. W nocy z 4 na 5 grudnia 2014r. rzeszowski oddział Skanska we współpracy kielecką Wytwórnią Konstrukcji Stalowych Skanska wykonała roboty polegające na montażu konstrukcji stalowej składającej sie z 4 dźwigarów, która jest elementem zespolonego, 2-przęsłowego, ustroju nośnego. Praca przebiegła dwuetapowo. Pierwszy etap wykonaliśmy nad linią kolejową i polegał on na podniesieniu i umiejscowieniu na łożyskach podporowych stalowych belek połączonych w tandemy czyli po prostu pary – komentuje Mateusz Ziuziański, Menadżer Projektu, Skanska.
- Do przeprowadzenia tej potężnej operacji wykorzystaliśmy dźwig o nośności 300 t oraz podnośnik teleskopowy. Całość operacji wiązała się z pełnym wyłączeniem linii kolejowej. Drugi etap wykonaliśmy nad drogą serwisową służącą do obsługi infrastruktury kolejowej. Najcięższy element jaki musieliśmy posadowić na podporach ważył 40 ton – podkreśla Mateusz Ziuziański. Po scaleniu długość wiaduktu wynosi 50 m.
Przygotowania do montażu stalowej konstrukcji trwały od kilku tygodniu. Przygotowane przez kielecką Wytwórnię Konstrukcji Stalowych Skanska belki najpierw podzieliliśmy na 6 części i z początkiem listopada przetransportowaliśmy na budowę – mówi Menadżer Projektu.
- Następnie wykonaliśmy styki montażowe (to połączenie dźwigarów stalowych w odpowiedniej długości tandemy), wykonaliśmy zabezpieczenie antykorozyjne oraz uzbroiliśmy konstrukcję w podwieszany szalunek, a na koniec ułożyliśmy belki stalowe w łożyskach. To była pierwsza kluczowa operacja związana wykonaniem ustroju nośnego nad CMK. Zaawansowanie robót mostowych na dzień dzisiejszy wynosi 70 proc. Kolejnym ważnym krokiem będzie zabetonowanie płyty zespalającej belki - dodaje.
Budowa na terenie kolejowym
Realizacja nad linią kolejową, wiąże się z wieloma wyzwaniami, to m.in. konieczność wyłączeń linii, co należy uprzednio dobrze zaplanować – mówi Mateusz Ziuziański.
- Regulaminy oraz plan wyłączeń spisujemy na 105 dni przed ich wykonaniem. Na CMK wyłączeń możemy dokonywać jedynie w nocy w odpowiednich godzinach. Musimy zmieścić się w czasie, aby poranny pociąg mógł bezpiecznie przejechać. Teren kolejowy, to również praca w bliskim sąsiedztwie trakcji. Restrykcyjne przestrzeganie przepisów BHP oraz odpowiednie zabezpieczenia tym terenie, to bardzo ważne elementy z uwagi na ryzyko porażenia prądem – podkreśla Ziuziański.
Co jeszcze przed nami?
60 proc. całości prac wynikających z kontraktu już za nami. Do tej pory wykonaliśmy wycinkę drzew, wymieniliśmy grunt, wykonaliśmy fundamenty, podpory mostu, łożyska, kończymy prace na całości ustroju nośnego, wzmocniliśmy posadowienie nasypu oraz wykonujemy jego kolejne warstwy – wymienia Menadżer Projektu. Prace przebiegają terminowo. Przed nami jeszcze m.in. budowa kap chodnikowych, wyposażenie obiektu, dokończenie nasypów, wykonanie konstrukcji drogi, nawierzchni, zjazdów oraz elementów bezpieczeństwa ruchu – dodaje.
Budowa w liczbach
Na dzień dzisiejszy na budowie pracuje 19 cieśli, 8 zbrojarzy, 4 operatorów, 10 kierowców oraz 4 pracowników umysłowych.
Zastąpienie przejazdu kolejowego na 147. kilometrze CMK wiaduktem oraz budowa urządzeń organizacji i bezpieczeństwa ruchu znacznie poprawi bezpieczeństwo ruchu zarówno kierowców jak i okolicznych mieszkańców, co jest niezmiernie ważne w perspektywie poruszania się na tym terenie pociągu, który będzie rozpędzał się do 200 km/h. Powyższą inwestycję Skanska realizuje w ramach zadania pn. „Modernizacja linii kolejowej nr 4 Centralna Magistrala Kolejowa”.