c

Modernizujemy kolejowe zabytki

Press release 07.02.2012 13:30 CET

We wrześniu 2011 r. Skanska rozpoczęła prace przy modernizacji linii kolejowej nr 30 między Lublinem a Lubartowem. Realizacja kontraktu o wartości przekraczającej 3,6 mln zł netto potrwa do marca 2013 r. Projekt jest dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego.

1

Zakres prac

Inwestycja „Modernizacja linii kolejowej nr 30 Łuków – Lublin Północny na odcinku Lubartów – Lublin Północny w km 82,423 – 107,723” obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie na jej podstawie robót budowlanych. W ramach kontraktu zmodernizujemy zabytkowe obiekty inżynieryjne zlokalizowane na tym odcinku linii kolejowej, sześć carskich przepustów, 130-letni most kolejowy na rzece Bystrzycy w Lublinie  oraz zabytkowy wiadukt w Ciecierzynie, który został zdemontowany pod koniec zeszłego roku i obecnie trwają prace związane z przebudową jego przyczółków pod nową konstrukcję. Przy realizacji tej inwestycji pomaga kielecki WKS wykonując renowację mostu, który zostanie docelowo zabudowany w Ciecierzynie.

Granit i piaskowiec z XIX wieku

- W przypadku mostu przez Bystrzycę i wiaduktu w Ciecierzynie mamy do czynienia z zabytkową elewacją przyczółków wykonaną pod koniec XIX wieku z piaskowca i granitu. Aby ją ocalić musieliśmy przeprojektować konstrukcję przęseł wiaduktu i mostu, co pozwoliło nam uniknąć rozbiórki zbyt dużych fragmentów przyczółków. W miejsce dotychczasowych stalowych przęseł wykonanych z nitowanych kratownic zostaną wbudowane nowe przęsła stalowe – blachownice – mówi Grzegorz Kossowski, Menadżer Projektu, Skanska.

Pociągi nie tylko towarowe

W chwili obecnej linia nr 30 jest wykorzystywana jedynie do przewozów towarowych. Pociągi mogą jeździć z maksymalną prędkością 60 km/h. Po zakończeniu modernizacji linii, która w sumie obejmie 25 km toru, na trasie znów pojawią się pociągi pasażerskie, które będą mogły rozwijać prędkość 120 km/h.

Skanska w regionie

Modernizacja linii kolejowej nr 30 to kolejna inwestycja zrealizowana przez naszą firmę na terenie województwa lubelskiego. W Puławach wybudowaliśmy halę handlową dla sieci sklepów wielko- powierzchniowych Leroy Merlin  oraz hipermarket „Tesco”, a w Lublinie zrealizowaliśmy osiedle mieszkaniowe „Słoneczny Dom”. W Dęblinie wyremontowaliśmy ogrodzenie lotniska wojskowego, a w Elizówce koło Lublina wybudowaliśmy halę handlowo – magazynową dla Lubelskiego Rynku Hurtowego S.A. Obecnie prowadzimy prace związane z budową oczyszczalni ścieków w Nałęczowie oraz przebudową Akademickiego Centrum Kultury UMCS „Chatka Żaka” w Lublinie. W Świdniku pod Lublinem realizujemy kontrakt związany z budową infrastruktury lotniska, a w Lubartowie halę magazynową wraz z infrastrukturą dla firmy Roto – Frank specjalizującej się w produkcji okien dachowych i okuć budowlanych.

Firma z doświadczeniem

Posiadamy duże doświadczenie w realizacji kontraktów kolejowych a PKP PLK SA to nasz powtarzalny klient. Dotychczas zmodernizowaliśmy stacje kolejowe w Bednarach, Strzałkowie, Mińsku Mazowieckim, Warszawie Gdańskiej, Sulikowie, Międzylesiu, Miłosnej i Mrozach. Przeprowadziliśmy także modernizację i elektryfikację odcinka linii kolejowej Międzylesie (woj. dolnośląskie) – granica z Czechami. Na linii kolejowej E-20 Mińsk Mazowiecki – Siedlce oraz E-30 na odcinku Legnica - Węgliniec - zachodnia granica Polski wykonaliśmy roboty teletechniczne i zdalnego sterowania ruchem pociągów.
Aktualnie prowadzimy prace związane z przebudową stacji Czarnowąsy i szlaku kolejowego Czarnowąsy-Borki Opolskie. Na stacji kolejowej Wroclaw-Leśnica przebudowujemy m.in. zabytkowe perony. Roboty wchodzą w zakres modernizacji linii kolejowej E-30 i CE–30, odcinek Legnica-Wrocław-Opole.