W zaledwie dwa i pół miesiąca zostały naprawione osuwiska na zakopiance w Głogoczowie (pow. myślenicki). Dwa niebezpieczne osuwiska o długości 230 m i 67 m przy drodze krajowej nr 7 usunęła na zlecenenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Skanska.
Skanska zlikwidowała dwa osuwiska umiejscowione na zakopiance (DK 7) w Głogoczowie. Powstały one w 2010 roku, a koszt ich likwidacji wyniósł prawie 1,5 mln zł netto.
230-metrowe osuwisko na węźle
W ramach prac zleconych przez krakowski oddział GDDKiA Skanska zlikwidowała 230-metrowe osuwisko zlokalizowane na węźle Głogoczów, na zjeździe z Bielska-Białej i Wadowic w stronę Krakowa.
- Roboty rozpoczęliśmy od wybrania osuniętej ziemi i odbudowania skarpy – mówi Maciej Karlic, Kierownik Budowy.
Następnie Skanska wzmocniła podstawy nasypu, układając mur oporowy z koszy gabionowych, czyli stalowych koszy wypełnionych kamieniami. – Użyliśmy koszy wypełnionych kamieniem pochodzącym ze złoża magurskiego – dodaje Maciej Karlic.
Prace polegające na wyprofilowaniu skarpy wykonywała koparka o wyjątkowo długim, 17-metrowym ramieniu. Powierzchnia skarpy została zabezpieczona geosiatką antyerozyjną, chroniącą ją przed wodą opadową.
Osuwisko w kierunku na Kraków
Drugie osuwisko, które w Głogoczowie naprawiła Skanska, miało 67 m długości i było umiejscowione przy drodze z Zakopanego w kierunku Krakowa.
- W tym miejscu konieczne było wykonanie drenów wierconych o długości aż 20 metrów, które będą odprowadzać wodę z korpusu drogi – tłumaczy Maciej Karlic. – Z kolei samą skarpę umocniliśmy materacem siatkowo-kamiennym oraz mikrofalami kotwiącymi całość.
Osuwisko także na DK 52
Osuwiska na zakopiance to nie jedyne, których naprawę – na zlecenie GDDKiA – wykonuje Skanska. Firma likwiduje także osuwisko na drodze krajowej nr 52 w kierunku na Bielsko-Białą i Wadowice.
– Zastosowaliśmy tutaj wzmocnienie korpusu nasypu drogowego metodą jet grouting, polegającą na mieszaniu gruntu z zaczynem cementowo-betonowym, tłoczonym pod wysokim ciśnieniem – mówi Maciej Karlic. - W obrębie rowu drogowego wybudowaliśmy drenaż wgłębny oraz linię drenów wierconych, porządkując tym samym system odprowadzenia wód opadowych.
Skanska umocniła też skarpy i wymieniła uszkodzone bariery ochronne. Naprawa osuwiska na DK 52 będzie kosztować ok. 0,5 mln zł netto i zakończy się w tym tygodniu.
Skanska w regionie
Na terenie Małopolski Skanska realizuje szereg projektów z zakresu budownictwa drogowo-mostowego. W tym roku firma wybudowała most w Gronkowie między Nowym Targiem a Białką Tatrzańską, największe rondo w Tarnowie oraz prawie 200-metrowy wiadukt drogowy w Zembrzycach.