18 lipca odbyło się wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę mostu granicznego na Nysie Łużyckiej łączącego polską Sieniawkę i niemieckie Zittau. Most, którego wykonawcą jest Skanska, będzie miał pięć przęseł i 184 m długości.
W uroczystości wmurowania kamienia węgielnego uczestniczyli przedstawiciele trzech krajów: Czech, Niemiec i Polski. Ze strony niemieckiej byli to członkowie Komisji Mieszanej i Federacji Berlin oraz przedstawiciele saksońskiego Urzędu Budowy Dróg i Transportu, ze strony czeskiej – reprezentanci Komisji Mieszanej oraz Kraju Libereckiego. Stronę polską reprezentował Inwestor - Dolnośląska Służba Dróg i Kolei z Wrocławia oraz generalny wykonawca - firma Skanska.
Zakres prac
W ramach kontraktu Skanska zbuduje most graniczny na Nysie Łużyckiej o długości 184 m i szerokości 18,5 m.
Konstrukcję mostu stanowi układ stalowych dźwigarów. W przekroju poprzecznym jest ich sześć. Na moście będą trzy pasy ruchu drogowego: dwa do Polski i jeden do Niemiec oraz chodnik dla pieszych i ścieżka rowerowa o łącznej szerokości 2,5 metra. Konstrukcja stalowa wykonana została w kieleckiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych Skanska.
Całkowity ciężar konstrukcji to niemal 940 ton wysokogatunkowej stali. Na budowie nastąpi scalenie elementów transportowych w jeden ruszt, na którym następnie zostanie wykonana żelbetowa płyta pomostu.
Aby to wszystko mogło zostać wykonane, wcześniej konieczne było odpowiednie przygotowanie podpór mostu. Skanska dokonała wymiany gruntu podłoża podpór, aż do głębokości 7,5 metra poniżej terenu. Prace obejmą też regulację rzeki i umocnienie skarp. Całość robót zostanie zakończona do maja 2013 roku.
Ważny most
Nowy most na Nysie Łużyckiej nie tylko usprawni ruch w rejonie trzech granic, ale także przyczyni się do rozwoju gospodarczego i turystycznego okolicy - mówi Zygmunt Andrejas, Menadżer Projektu, Skanska.
Budowa mostu granicznego jest bardzo oczekiwana przez społeczności lokalne trzech krajów. W niemieckiej prasie ukazał się już artykuł, w którym doceniono szybki postęp robót i zaangażowanie pracowników Skanska.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że beton na budowę dostarczany jest z Niemiec, a most tymczasowy przyjechał do nas z Czech - mówi Przemysław Padło, Kierownik Robót, Skanska. - Współpraca ta spowodowana jest względami logistycznymi i ekonomicznymi.
Firma z doświadczeniem
Nasze dotychczasowe realizacje z zakresu budownictwa drogowo-mostowego to m.in. budowa mostu Milenijnego we Wrocławiu, nagrodzonego w 2006 r. tytułem Projekt Roku Skanska, rozbudowa ul. Lotniczej z wiaduktem, którą ukończyliśmy 7 miesięcy przed terminem, przebudowa placu Powstańców Wielkopolskich, placu Jana Pawła II, mostu Szczytnickiego i drogi krajowej nr 5 z Trzebnicy do Wrocławia.
Pod koniec ubiegłego roku zakończyliśmy budowę Północnej Obwodnicy Śródmiejskiej Wrocławia. Zakończyliśmy także projekt przebudowy ul. Strzegomskiej z mostem nad rzeką Ślężą. Największym realizowanym obecnie przez Skanska projektem jest budowa drogi szybkiego ruchu S8 z Oleśnicy do Sycowa, na trasie Wrocław – Warszawa. Aktualnie trwają intensywne prace budowlane na 25-kilometrowym odcinku tej trasy.
Realizujemy również wschodnią obwodnicę Wrocławia z mostem w Łanach nad rzeką Odrą - pierwszy odcinek Łącznika Aglomeracyjnego A4-S8, czyli jezdnię wschodnią drogi wojewódzkiej Bielany-Łany-Długołęka. Długość całej trasy wyniesie 5,59 km. Ma ona w przyszłości połączyć autostradę A4 z drogą na Warszawę S8.
Jeden z najdłuższych mostów w Polsce
Skanska od wielu lat buduje mosty, drogi i obiekty budownictwa ogólnego. Aktualnie realizujemy projekt budowy mostu przez Odrę pomiędzy Brzegiem Dolnym a Miękinią. Będzie to jeden z najdłuższych mostów w Polsce – mówi Bogdan Rytwiński, Dyrektor Oddziału Budownictwa Drogowo-Mostowego Skanska we Wrocławiu.- Będzie miał 565 m długości, ponad 15 m szerokości i dwie jezdnie po 3,5 m szerokości każda. Będzie to sześcioprzęsłowy obiekt betonowy sprężony, budowany w części nurtowej metodą „nawisową”.