W Porcie Lotniczym w Jasionce od kilku tygodni trwa budowa nowej wieży kontroli ruchu lotniczego wraz z zapleczem administracyjno-technicznym. W piątkowy poranek odbyło się uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego pod tę inwestycję. Nowy budynek Ośrodka Kontroli Ruchu Lotniczego będzie kosztował 14,7 mln zł brutto. Inwestorem jest Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.
Prace budowlane rozpoczęliśmy w sierpniu br. Na realizację inwestycji mamy 49 tygodni, czyli ponad 11 miesięcy.
- Wykonaliśmy już większość sieci zewnętrznych, roboty ziemne obejmujące m.in. wymianę gruntu pod wyższą częścią budynku oraz roboty żelbetowe w zakresie posadowienia całości budynku — mówi Andrzej Janora, Inżynier Projektu ze Skanska. - Jednocześnie przygotowujemy się do realizacji konstrukcji żelbetowych pierwszych kondygnacji obu części obiektu. Budynek w stanie surowym będzie gotowy w marcu przyszłego roku. Równocześnie będziemy realizować roboty wykończeniowe i instalacyjne. Wykonanie dróg i placów możliwe będzie dopiero wiosną przyszłego roku — dodaje A. Janora.
Inwestycja zakończy się w sierpniu 2012 roku. Nowy budynek pozwoli na poprawę bezpieczeństwa pasażerów i komfortu pracy kontrolerów.
Nowa wieża w Jasionce
Nowy budynek Ośrodka Kontroli Ruchu Lotniczego (OKRL) o powierzchni użytkowej ponad 1,7 tys. m kw. i kubaturze 9,8 tys. m sześc. będzie się składał z dwóch części: wysokiej – sześciokondygnacyjnej wieży kontroli lotów oraz niższej – dwukondygnacyjnej, przeznaczonej pod zaplecze administracyjno-techniczne.
- Forma architektoniczna wieży to wydłużony walec na planie owalu. Nowoczesny wygląd konstrukcji zapewni ciekawa elewacja z blachy tytanowo-cynkowej powlekanej, w formie małej łuski spiczastej – informuje Antoni Chmura, Menedżer Projektu, Skanska.
Najwyższa kondygnacja wieży przeznaczona została na poziom operacyjny. Przeszklone ściany zapewnią widoczność 360 st. W sali operacyjnej zostaną zastosowane materiały niepowodujące odbicia światła czy zjawiska olśnienia. Na pozostałych kondygnacjach wieży powstaną pomieszczenia biurowe, techniczne i socjalno-wypoczynkowo-rekreacyjne, szatnie, sanitariaty, archiwum oraz sala dydaktyczno-szkoleniowa. Budynek wieży będzie podpiwniczony, a pomieszczenia tej kondygnacji przeznaczone zostaną na funkcje techniczne i pomocnicze m.in. na hydrofornię i wentylatornię.
W budynku administracyjno-technicznym zlokalizowane zostaną m.in.: pomieszczenia biurowe i socjalne, sale konferencyjne i warsztat elektroniczny, garaże dla samochodów osobowych, kotłownia, warsztat, archiwum i szatnie.
Poprawa warunków pracy kontrolerów ruchu lotniczego
Kontrolerzy ruchu podrzeszowskiego lotniska pracują w wybudowanej jeszcze w latach 70. wieży o wysokości 11 m. Przestarzały, niewyposażony w windę obiekt nie zapewnia odpowiednich warunków do pracy i wypoczynku dla osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo samolotów startujących i lądujących w Jasionce oraz za pracę wszystkich służb naziemnych lotniska. Ponadto, w pracy kontrolerów ogromne znaczenie ma zarówno wysokość, na której znajduje się ich stanowisko pracy, jak i położenie samej wieży. Nowa wieża w Jasionce będzie trzykrotnie wyższa od starej. Cały obiekt będzie mierzył 33 m, a poziom operacyjny zaprojektowano na wysokości 27,6 m.
- Wieżę wybudujemy na działce pomiędzy obecną halą odlotów i powstającym terminalem, czyli na wprost drogi kołowania i jednocześnie w pobliżu płyty postojowej – wyjaśnia Bartłomiej Gancarczyk, Kierownik Budowy, Skanska. - Zarówno wysokość, jak wybór lokalizacji dla nowej wieży wpłyną na poprawę komfortu pracy kontrolerów.
Umowa z PAŻP obejmuje wszelkie roboty budowlane i wykończeniowe, bez umeblowania i wyposażenia operacyjnego. Po zakończeniu przez nas inwestycji, stanowisko kierowania lotami zostanie wyposażone w aparaturę radiową i nawigacyjną. Kontrolerzy rozpoczną pracę w nowej wieży pod koniec 2012 roku.
Strategiczna inwestycja
Nowa wieża kontroli ruchu to kolejna strategiczna dla rozwoju podrzeszowskiego lotniska i regionu Podkarpacia inwestycja, jaką zrealizuje Skanska. Nasza Firma buduje już nowy terminal pasażerski. W lipcu oddaliśmy do użytku płytę postojową i płaszczyznę do odladzania samolotów. Łączna wartość obu inwestycji wynosi 131 mln zł brutto. Od kilku tygodni rozbudowujemy również oświetlenie nawigacyjne dla tego lotniska.
Firma z doświadczeniem
Od wielu lat Skanska realizuje inwestycje na terenie polskich portów lotniczych. W 2008 roku wykonaliśmy nawierzchnię płyty postojowej na lotnisku Poznań - Ławica. Obecnie realizujemy roboty nawierzchniowe w portach we Wrocławiu, Warszawie i Gdańsku oraz kanalizację i odwodnienie na lubelskim lotnisku. Na finiszu są również prace związane z budową wieży kontroli ruchu na lotnisku w Łodzi.