Ostatni odcinek obwodnicy wrocławskiego osiedla Leśnica został otwarty w nocy z piątku na sobotę (19/20 października). Kierowcy jeżdżą nową trasą na jej pełnej długości. Podsumowujemy trzy lata pracy Skanska na budowie tej jednej z najważniejszych wrocławskich inwestycji.
Obwodnica osiedla Leśnica poprawi przepustowość i bezpieczeństwo komunikacji w zachodniej części miasta, odkorkuje też wyjazd z Wrocławia w kierunku Środy Śląskiej. Ostatni - otwarty w ten weekend odcinek – między ulicami Piołunową i Osiniecką – finalizuje prace Skanska przy tej inwestycji.
Umowa na zaprojektowanie i budowę nowej dwukierunkowej jezdni o długości 7,1 km została podpisana pod koniec 2014 r. z Wrocławskimi Inwestycjami. W październiku 2015 r. rozpoczęła się budowa. Dziś droga łączy ulice: Średzką (przy wjeździe do miasta) z Graniczną – dojazdową do lotniska i autostradowej obwodnicy miasta.
Technologia uszyta na miarę
W ramach inwestycji powstawała też dodatkowa infrastruktura: most nad rzeką Bystrzycą, cztery skrzyżowania, dwa wiadukty, przejście tunelowe dla pieszych, chodniki i ścieżki rowerowe, 15 zatok i trzy pętle autobusowe, oświetlenie oraz kanalizacja teletechniczna.
- Most nad Bystrzycą był najpoważniejszym wyzwaniem inżynieryjnym, głównie dlatego, że powstawał nad istniejącym już mostem Ratyńskim – podkreśla Marek Suplicki, Kierownik Budowy, Skanska. - Zaplanowaliśmy nowy obiekt, liczący 7 przęseł, 327 m długości i ponad 16 m szerokości. Zastosowaliśmy technologię nasuwania podłużnego, dzięki czemu koryto rzeki pozostało w nienaruszonym stanie i nie musieliśmy wyłączać istniejącego mostu z ruchu.
Sporym wyzwaniem była też logistyka związana z dostawą materiałów na budowę nasypów, kruszyw do podbudów, masy bitumicznej, elementów galanterii betonowej, betonu oraz stali do budowy mostu i wiaduktów. Skanska zadbała także o przebudowę kolidującej z inwestycją infrastruktury podziemnej, m.in. gazociągu wysokiego ciśnienia, wodociągów, linii energetycznych i teletechnicznych.
Przyroda pod specjalnym nadzorem
Teren inwestycji jest objęty programem Natura 2000 Łęgi nad Bystrzycą, dlatego prace były prowadzone pod nadzorem przyrodniczym. Skanska była też zobowiązana do zaprojektowania i wykonania zabezpieczeń, w tym m.in.: ekranów akustycznych, zimowisk dla płazów, betonowych płotków chroniących migrujące małe płazy i gady, przejścia podziemnego dla małych zwierząt i budek lęgowych dla nietoperzy.
Podczas największego natężenia robót na budowie pracowało ponad 200 osób, zaangażowanych zostało ponad 100 jednostek sprzętowych.
– Każdego dnia przykładaliśmy szczególnie dużą uwagę do odpowiedniego zabezpieczenia prac – zaznacza Kierownik Budowy Marek Suplicki. - Zwłaszcza tych, które łączyły się z podwyższonym ryzykiem, czyli działania pod ruchem, na wysokości, w głębokich wykopach, przy montażu elementów wielkogabarytowych.
Inwestycja w liczbach
- wartość inwestycji – 120 mln zł netto
- roboty ziemne – wykopy: 27.280 m sześć.
- roboty ziemne – nasypy: 647.490 m sześc.
- wzmocnienia podłoża: 52.092 m sześc.
- podbudowy i nawierzchnie: 60.000 ton
- nawierzchnie bitumiczne: 60.000 ton
- humusowanie: 267.488 m kw.