Szukanie pracy to praca sama w sobie. Jej poszukiwanie wymaga czasu i wysiłku, dlatego stając przed takim wyzwaniem powinieneś/powinnaś stworzyć plan działania i sukcesywnie go wdrażać. Systematyczność zwiększa szansę na osiągnięcie sukcesu. Według badania Pracuj.pl "Specjaliści na rynku pracy" wynika, że ponad 35% ankietowanych poświęca tylko od 1 do 2 godzin tygodniowo na poszukiwanie pracy. Jednocześnie aż 1/4 respondentów deklaruje, że wysyła od 2 do 5 CV miesięcznie, a zaledwie co dziesiąty wysyła od 11 do 20 CV miesięcznie. To nie wystarczy. Skuteczne poszukiwanie pracy wymaga zaangażowania czasowego, a to oznacza intensywne ustrukturyzowane działania przez kilka godzin dziennie.
Często najtrudniejsze są pierwsze kroki, dlatego poniżej przedstawiamy wskazówki, które pomogą Ci w stworzeniu prostego planu działania:
Krok 1 – Poznaj aktualny rynek pracy i sytuację w branży
Uaktualnienie i odświeżenie wiedzy o rynku i branży to pierwszy punkt szukania pracy. Analiza bezpośredniej konkurencji i innych firm działających w obszarze, który Cię interesuje, wraz z zebraniem informacjami o aktualnej sytuacji owego sektora rynku, trendach i perspektywach będą stanowić niewątpliwy atut. Poszerzenie tych wiadomości o sytuację na lokalnym rynku pracy, jak też zgromadzenie dodatkowych informacji wzmocnią Twoje późniejsze działania. O tym jak to zrobić dowiesz się z zamieszczonego obok poradnika „Przeanalizuj rynek pracy”.
Krok 2 – Ustal strategię jak szukać pracy
Są różnorodne metody poszukiwania pracy. Możesz w sposób pasywny odpowiadać tylko na pojawiające się ogłoszenia, ale możesz podjąć szereg aktywnych działań, które zwiększą Twoją skuteczność. Im więcej metod poznasz, tym więcej inspiracji będziesz miał do stworzenia swojego indywidualnego planu poszukiwania pracy. A jakie to metody możesz dowiedzieć się z poradnika, który przygotowaliśmy dla Ciebie i umieściliśmy obok.
Krok 3 – Wytypuj oferty, które Cię interesują
Analizowanie ogłoszeń o pracę to umiejętność, która pomoże Ci wybrać te oferty, które naprawdę są warte Twojej uwagi. O tym jak interpretować ogłoszenie i jak wytypować te wiarygodne możesz przeczytać tutaj.
Krok 4 – Sprawdź firmy, do których chcesz wysłać swoją aplikację
To ważny krok, ponieważ pozwoli Ci w pełni świadomie podjąć decyzję czy dana firma jest tą, w której chciałbyś pracować. Jak ocenić czy pracodawca jest godny zaufania podpowiadamy w zakładce Jak sprawdzić pracodawcę?
Krok 5 – Przygotuj CV i list motywacyjny
Kluczowym elementem poszukiwania pracy jest stworzenie CV i listu motywacyjnego. O tym jak zrobić to prosto i skutecznie piszemy tutaj.
Krok 6 – Przygotuj się do rozmowy rekrutacyjnej
Dobre przygotowanie do rozmowy z przyszłym pracodawcą jest tak samo ważne jak sama rozmowa. O tym jak zrobić to prosto i skutecznie piszemy tutaj.
Krok 7 – Zaprezentuj się podczas rozmowy rekrutacyjnej
To jest Twój czas, by podczas spotkania twarzą w twarz poznać swojego potencjalnego pracodawcę i zrobić jak najlepsze wrażenie, które pozwoli Ci cieszyć się nową ofertą pracy. O tym jak to zrobić dowiesz się tutaj.
Krok 8 – Ustal warunki zatrudnienia
Negocjacje warunków pracy to moment, w którym budujesz swoją przyszłą pozycję w firmie. Dobrze przeprowadzona rozmowa zapewni Ci satysfakcję z otrzymanej oferty. Jak to zrobić najlepiej dowiesz się tutaj.
Pamiętaj poszukiwanie pracy nie jest łatwe, dlatego świętuj każdy sukces, nawet ten mniejszy jak rozmowa telefoniczna z rekruterem czy zaproszenie na rozmowę rekrutacyjną.